آینده تحقیقات بازار چیست؟
آینده تحقیقات بازار چیست؟
چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399 ساعت 16:3 | بازدید : 202 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

 

آینده تحقیقات بازار چیست؟

 

امروزه موضوع "تحقیقات بازار" موضوعی داغ است که بسیاری از تجارت ها سعی می کنند تا آن را انجام دهند. بنابراین مانند هر موضوع دیگری، آینده تحقیقات بازار نیز همواره مورد توجه بوده است. این موضوع مخصوصا زمانی که ویروس کرونا Covid-19 وارد کار شده است؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از سوالات اساسی در این زمینه این است که آینده بخش "تحقیقات بازار" با توجه به مشکل بیماری کرونا ویروس، چه خواهد شد؟

به طور کلی شاید بتوان گفت که هر کسی درباره بازاریابی اطلاعاتی (هر چند سطحی و ابتدایی) داشته باشد. در حقیقت، حتی بسیاری از ما فکر می کنیم که بازاریابانی متخصص هستیم. حتی بسیاری از ما که در صنعت خاصی کار نمی کنیم هم ممکن است احساس کنیم که بازاریابانی هستیم که در کارمان حرفه ای می باشیم. داستان امروز با داستان حتی چندین دهه قبل در این باره متفاوت است. در آن زمان در صورتی که شما حتی در یک تجارت (مانند یک رستوران) کار می کردید؛ ممکن بود بسیاری از اصول بازاریابی را ندانید؛ اما امروزه تقریبا همه این اصول را می دانند و بسیاری از افراد خودشان را بازاریاب می دانند.

بعد از شیوع این بیماری جدید (کرونا)، بسیاری از تجارت ها به این فکر افتادند که تحقیقات بازار را با توجه به شرایط جدید (یعنی همین شیوع کرونا) به انجام برسانند. در حقیقت آنها سعی می کردند تا نظرسنجی هایی را از مشتریان و مخاطبینشان به انجام برسانند و نظرشان درباره وضعیت جدید بعد از بیماری را بدانند.

البته باید گفت که این نوع نظرسنجی های جدید، که به شکل "به من بگویید چه فکر می کنید..." انجام می گیرند؛ را نمی توان به نوعی تحقیقات بازار نامید. چون این نظرسنجی ها از نظر علمی ویژگی های تحقیقات بازار را ندارند. همچنین میزان دقت آنها هم به اندازه ای که باید و شاید بالا نیست و بنابراین نمی توان از نتیجه های حاصل از آنها برای تصمیم گیری های دقیق استفاده کرد. به عنوان مثال، ممکن است شما پاسخ دهندگانی داشته باشید که همگی مرد باشند و سنشان بین 26 تا 32 سال باشد. (در صورتی که ممکن است این رده سنی و جنسیت؛ با مشتریان هدف شما انطباق نداشته باشد). به علاوه، معمولا سوالات به شیوه ای علمی نوشته نشده اند و معمولا به شکلی ساده و غیرعلمی ارایه می شوند.

در گذشته های نسبتا دور، تاجران (مانند افرادی که فروشگاه داشتند) مشتریان خودشان را می شناختند. آنها نام مشتریان را می دانستند و می دانستند که هرکدام از آنها چه نیازهایی دارند؛ چه چیزهایی می خرند و چه چیزهایی را می خواهند و چه چیزهایی را نمی خواهند. این بدان معنی بود که یک تاجر باهوشی که در آن زمان تجارت می کرد، می توانست این امکان را داشته باشد تا به هرکدام از مشتریان، فرآورده مناسب خود را ارایه دهد.

با رشد بی وقفه بازار در قرن بیستم، انجام این کار برای افرادی که صاحب برند و یا فراهم آورنده خدمات بودند کمی دشوار می شد. برای آنها سخت بود که این نوع اطلاعات را که مربوط به مشتریان می شد را جمع آوری کنند و بنابراین مفهومی به نام مفهوم "تحقیقات بازار" در دنیا ایجاد شد.

در قرن بیست و یکم، اوضاع به گونه ای شده است که استفاده کردن از تحقیقات بازار برای شرکت هایی که فرآورده ها و یا خدمات تولید می کردند دیگر حالت عمومی پیدا کرده است. ولی یک نکته مهم در این کار باقی مانده بود و آن هم داشتن دقت در کار بود.

امروزه یکی از مهم ترین نکته هایی که افرادی که می خواهند تحقیق بازار انجام دهند این است که در کار دقت داشته باشند. داشتن دقت در کار باعث می شود که اطلاعات مناسب و درستی در اختیار صاحبان برندها و شرکت ها قرار داشته باشد که بتوانند با استفاده از این اطلاعات سیستم بازاریابی و فروش خودشان را تنظیم کنند.

امروزه عصر، عصر ارتباطات است. ما بوسیله اطلاعات بمباران شده ایم. بنابراین در این روزگار اینترنت و انفجار اطلاعات، کار پیدا کردن اطلاعات درست و دقیق درباره مشتریان نباید کار سختی باشد. فقط نیازمند این است که یک سری از موارد را رعایت کنیم و سپس سعی کنیم که یک سری توصیه هایی را که در این باره ارایه شده است؛ عملی کنیم.

اما با بوجود آمدن بیماری کرونا، توجه ها به این سمت جلب شده است که "حالا که کرونا دنیا را گرفته است چه؟" و یا این که بگوییم: "حالا باید چکار کنیم؟"

شرکت ها باید در دوران کرونا هم مانند دوران قبل از کرونا، کار تحقیقات بازار را ادامه دهند. به این دلیل که این کار کاری نیست که بتوان آن را به همین راحتی متوقف ساخت؛ و باید ادامه داشته باشد. تنها ممکن است شیوه انجام دادن این کار عوض شود؛ ولی در هر حال، این کار باید ادامه داشته باشد. درست است که دیگر نمی توان برای انجام تحقیقات بازار مانند گذشته از شیوه "حضوری" و یا face-to-face استفاده کرد؛ ولی می توان از شیوه های دیگری که برای این کار وجود دارند؛ مانند شیوه نظرسنجی تلفنی و غیره برای این کار استفاده کرد.

یکی دیگر از شیوه هایی که شما می توانید با استفاده از این شیوه کار تحقیقات بازار را انجام دهید؛ شیوه استفاده از نظرسنجی های اینترنتی می باشد. این شیوه (مخصوصا در این روزهای بحرانی کرونا) یکی از بهترین شیوه هایی است که می توانید آن را جایگزین شیوه های دیگر انجام تحقیقات بازار مانند شیوه های انجام تحقیقات بازار به شکل حضوری و غیره نمایید. بنابراین وقت را از دست ندهید! از همین حالا به فکر ایجاد پرسشنامه های آنلاین و عملی کردن شیوه تحقیقات بازار به شکل آنلاین و غیرحضوری باشد. این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شما باید حتما آن را انجام بدهید در غیر این صورت به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید. بنابراین شما باید سعی کنید به هر شیوه ای که شده است از این روش استفاده کنید. در نهایت توصیه ما به شما این است:

از تحقیقات بازاریابی استفاده کنید؛ یا شکست را بپذیرید!




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 18
:: بازدید ماه : 446
:: بازدید سال : 1185
:: بازدید کلی : 5685